Проектування торгових центрів: етапи розробки та особливості
ТЦ (торгові центри) — важливий елемент інфраструктури та економіки сучасного міста. Вони є місцем зосередження великої кількості людей, тому повинні повністю відповідати нормам безпеки. Проектування торгових центрів має бути орієнтоване на ефективне використання можливостей будівлі і території, мати ретельно продумане планування, економічну доцільність і враховувати безліч інших факторів.
Класифікація торгових центрів
На розробку проекту впливає різновид ТЦ. Їх існує кілька типів:
- Мікрорайонні — невеликі комплексні торгові споруди, розраховані на людей, що проживають в радіусі 500-600 м. Основою є великий продуктовий магазин або супермаркет. Площа приміщення рідко перевищує 10 000 кв. м.
- Окружні обслуговують жителів кількох сусідніх районів, які можуть доїхати до ТЦ за 20-30 хвилин. Основними (якірними) орендарями є супермаркети, магазини-склади або компанії, що займаються продажем по каталогам. Середня площа — 10-30 000 кв. м.
- Регіональні — великі ТЦ, які обслуговують покупців, які проживають в радіусі 25 км. В такому торговому центрі обов’язково розміщуються: гіпермаркет, дискаунтер або магазин з низькими цінами, бутик модного одягу. Якірні орендарі займають приблизно половину торгової території. Площа приміщення в середньому становить 30-75 000 кв. м, рідше до 100 000.
- Суперрегіональні ТЦ відрізняються максимально широким розмаїттям товарів. Ключовими орендарями є універсальні магазини. Площа не менше 75 000 кв. м. Обслуговують покупців, які проживають в радіусі 50 км.
Існують і інші різновиди ТЦ, але вони зустрічаються рідше.
Проект ТЦ розробляється з урахуванням особливостей і типу майбутньої будівлі. Потрібно детально продумати розміщення будівлі, входи / виходи, планування торговельних приміщень і т.д.
Проектування технічних і архітектурних моментів
Архітектурно-технічне проектування грунтується на ТЗ (технічному завданні), в якому прописуються ключові характеристики, тип ТЦ, число торгових площ та інші нюанси. На даному етапі враховуються важливі чинники:
- ефективне розміщення приміщень під оренду;
- регулювання потоків людей в будівлі;
- простота доступу до верхніх поверхів і віддаленим частинам ТЦ;
- обладнання для потреб людей з обмеженими фізичними можливостями;
- забезпечення доставки товарів, складування, утилізації сміття та інших технологічних і торгових процесів;
- наявність зручного паркування, близькість маршрутів громадського транспорту;
- відповідність зовнішнього і внутрішнього дизайну основної концепції будівлі.
Безпосередньо архітектурна концепція включає:
- поділ території ТЦ на зони;
- благоустрій приміщення;
- принцип розміщення споруд всередині і зовні будівлі;
- схему транспортних потоків;
- складання докладної 3D-моделі.
Додатково розробляються схеми підключення комунікацій, визначається оптимальний спосіб економії електроенергії, рівень безпеки для навколишнього середовища і вибираються системи відеоспостереження та пожежної сигналізації, оповіщення про надзвичайні ситуації. Без професійного проектування неможливо організувати процес будівництва і відкриття ТЦ.
Основні принципи проектування зон і планування внутрішнього простору
Щоб стимулювати бажання відвідувати ТЦ, необхідно створити цікавий, безпечний і привабливий вигляд будівлі. Планування має сприяти максимально тривалого перебування потенційних покупців на території ТЦ.
Ключові правила розподілу зон і планування:
- Вибір правильної форми. Оптимальним варіантом вважається пристрій у вигляді атріуму, оскільки так доступ до всіх торгово-розважальним приміщень відкривається в рівній мірі.
- Правильне зонування передбачає стандартне поділ на наступні області: 40-50% займаються якірними орендарями (великі, відомі бренди), 10-20% віддається під модні бутики і невеликі павільйони, близько 30% може бути використано під розважальні компанії, на фуд-корт залишається в середньому 5%. Технічні та адміністративні приміщення, склади розташовуються в окремих частинах будівлі. Доступ до них закривається для відвідувачів. Зони відпочинку та фуд-корти рекомендується розміщувати так, щоб доступ до них був однаково зручний з будь-якої точки ТЦ.
- Розумне і раціональне використання доступних площ. Простір має бути оптимізовано, щоб відповідати уявленням про зручність, практичність і не суперечити законодавчим нормам.
- Продумана навігація забезпечує правильний розподіл руху потоків відвідувачів. Головним принципом є зручність для покупця, щоб людина швидко знаходила потрібний йому об’єкт.
- Відсутність віддалених зон, доступ до яких утруднений. Якщо уникнути подібних «куточків» не виходить, необхідно продумати дизайнерські рішення, що привертають увагу людей до місця з утрудненим доступом.
- Приємна атмосфера сприяє купівельному росту. Освітлення не повинно бути занадто яскравим або тьмяним, підлоги не можуть бути слизькими, сходи і ліфти потрібно розміщувати в різних частинах ТЦ. Музичний супровід має бути нейтральним, ненав’язливим і спокійним.
- Регулювання кількості відвідувачів на поверхах грає велику роль. Не можна, щоб люди концентрувалися тільки на нижніх поверхах. Тому потрібно організувати вертикальну доступність, що включає кілька ліфтів, сходів і спеціальні підйомники (ескалатори, траволатори).
- Акцентування уваги за допомогою яскравих елементів декору, дизайну, необхідно, оскільки відвідувачі легше запам’ятовують місце розташування торгової точки, а не конкретний магазин або бутік. Для залучення уваги використовуються яскраві таблички, плакати, фотозони і т.д.
При дотриманні основних правил планування оптимізувати простір торгового центру не складе труднощів. Продумане і раціональне зонування підвищує ефективність і торговий оборот.
Етапи проектування ТЦ
Будівництво торгового центру вимагає значних фінансових вкладень, ретельного опрацювання нюансів, щоб інвестиції окупилися. Компанія «Геоспектр-7» пропонує комплексне проектування торгових центрів, що включає наступні етапи:
- Створення ефективної архітектурної концепції, що враховує потоки руху відвідувачів. Зонування парковки, складання схеми розстановки і руху вантажного і легкового транспорту. Обчислення необхідної кількості паркувальних місць. Складання планів поверхів і фасадів. Ескізний проект і тривимірна модель майбутньої будівлі додається до архітектурної концепції.
- Підготовка та узгодження СТУ (спеціальних технічних умов), необхідних для будівництва ТЦ. Отримання дозвільних документів у відповідних державних органах.
- Збір повного пакету документів для передачі на експертизу: генплан організації земельної ділянки, системи внутрішнього електропостачання, водопостачання і водовідведення, технологічні та архітектурні рішення, вентиляція, мережа зв’язку і т. д.
- Розробка і отримання документації для здійснення будівельних робіт: генплан, архітектурні та конструкційні рішення, електропостачання та освітлення, каналізація та водопостачання, опалення, вентиляція і кондиціювання, протипожежні системи.
- Всебічний контроль будівельного процесу з наданням регулярної звітності про виконану роботу.
- Дизайн громадських зон та декоративного підсвічування торгового центру включає: зони входів, атріуми, санвузли, малі архітектурні форми, галереї та вітрини, фуд-корт і т. д.
При необхідності компанія оптимізує проектні рішення, створені сторонніми розробниками. Повторна оплата проектування не потрібно, аналіз і коригування здійснюється безкоштовно. Замовник бере на себе погашення держмита за повторну експертизу і збір документів.
Вартість послуги з розробки проекту ТЦ
Підсумкова вартість роботи залежить від безлічі факторів:
- числа розділів проектної документації;
- загальної площі торгових приміщень;
- розташування і інфраструктурних особливостей споруди;
- поверховості будівлі;
- функціонального призначення;
- наявності паркінгу;
- матеріалів, використаних для будівництва;
- термінів реалізації проекту.
Архітектурно-будівельний проект фахівці компанії «Геоспектр-7» готують протягом періоду від 10 робочих днів в залежності від складності та обсягу робіт. Вартість послуги починається від 300 гривень за кв. м. Ціна будівництва ТЦ стартує від 12 000 грн за кв. м.
Проектно-інженерна компанія «Геоспектр-7» успішно працює на українському ринку більше 9 років. За цей час вдалося сформувати позитивну репутацію, широку партнерську мережу і клієнтську базу. Професіоналізм співробітників, високотехнологічне обладнання та суворе дотримання вимог замовника і термінів — основні переваги «Геоспектр-7».
Менеджери компанії безкоштовно проконсультують по питаннях, що цікавлять, зорієнтують за ціною і допоможуть оформити попереднє замовлення. Щоб отримати консультацію фахівця, телефонуйте за телефонами +38(068) 370-07-70, +38(050) 370-07-70 або +38(073) 370-07-70.